Strategian oppimistehtävä


Valmetin visio on lyhyt ja ytimekäs. He haluavat tulla maailman parhaiksi asiakkaidensa palveluissa. Valmetin pääsääntöinen tarjonta koostuu sellu- ja kuituteknologiasta, kartonki- ja paperipalveluista, pehmopaperista ja biopolttoaineista ja -materiaaleista. Valmetin missio on, että he pystyvät tarjoamaan uusiutuvista raaka-aineista kestäviä ja vastuullisia tuloksia. 

Valmetin strategia ainakin palveluidensa kohdalla on se, että Valmet kehittää ja toimittaa kilpailukykyistä prosessiteknologiaa, palveluja ja automaatiota sellu-, paperi- ja energiateollisuudella. Asiakkaiden kohdalla strategiaan kuuluu sitoutuminen ja asiakkaiden suorituskyvyn parantaminen ainutlaatuisen tarjonnan avulla. 

Valmetilla on neljä pääsääntöistä arvoa: asiakkaat, uudistuminen, erinomaisuus ja ihmiset.
Asiakkaiden osalta arvo on, että asiakkaiden suorityskyvyn parantaminen.
Uudistumisen osalta Valmet haluaa edistää tuoteita ajatuksia sekä luoda tulevaisuutta.
Erinomaisuudessa Valmet antaa aika ison lupauksen, Valmet omien sanojensa mukaan parantaa toimintaa joka päivä tulosten aikaansaamiseksi. Ihmisten osalta ei ole muuta mainintaa, kuin että he tekevät tuloksia yhdessä. 

(Kuva: https://www.valmet.com/fi/valmet-yrityksena/strategia/valmetin-tie-eteenpain/ )

Ylläolevassa kuvassa on viel havaittavissa muutakin Valmetin strategiaan liittyvää, kuten megatrendit ja painopisteet.



Mielestäni Valmetilla on melko yksinkertainen strategia ja se ei oikeastaan kerro mitään, paitsi sen, että Valmet haluaa olla paras heidän tarjoammissaan palveluissa. Luulisin, että jokainen yritys haluaa tarjota parhaimmat mahdolliset tuotteet ja palvelut. Uskon kuitenkin, että Valmet pystyy toteuttamaan strategiaansa hyvin, sillä yritys on kuitenkin menestynyt kansainvälisesti. 

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit