Viikko 12 Teema: Vastuullinen liiketoiminta
Miten vastuullisuus brändin rakentamisessa näkyy ja miten sitä voi kehittää?
Mitkä tutkimustulokset luvussa 2 olivat mielestäsi kiinnostavia?
Kiinnostavinta oli ainakin se, että keskiverto asiakkaat eli Moderate henkilöt, käyttäytyvät vastuullisesti, silloin kun vastuullisuus on suosiossa ja vielä enemmän silloin, kun heille on siitä hyvää sosiaalista vaikutusta. Kiinnostavaa oli myös se, että pääsääntöisesti keski-ikäiset miehet, eli Ego ryhmä, ei välitä vastuullisuudesta paljoakaan ja Ego luokkaan kuuluvat henkilöt ajattelevat pitkälti pelkkiä omia asioitaan.
Pohdi, millaisella markkinoinnilla ja viestinnällä vaikutetaan raportissa kuvattuihin neljään eri kohderyhmään (Ego, Moderate, Smart ja Dedicated)?
Ego ryhmään kohdistunut markkinointi on varmasti sellaista, millä tehdään asiakkaalle selväksi tuotteen tai palvelun helppo saatavuus ja vaivattomuus. Myöskään turhia vastuullisuus "höpinöitä" ei kannata markkinointiin laittaa, sillä tätä ryhmää ei pääsääntöisesti aihe kiinnosta. Ego henkilölle kannatta myös markkinoida oikeaa tuotetta hänen tarpeeseen. Tämä tosin voi olla hankalaa.
Moderate henkilöille kannattaa markkinoida hyväksi todettua tuotetta ja edulliseen hintaan, koska tähän ryhmään kuuluvat henkilöt haluavat kestävyyttä, hyötyä tuotteesta ja heitä kiinnostaa tuotteen hinta. Uskon, että heille markkinoidaan tuotteita pitkälti hinta edellä.
Smart ryhmään kuuluvat henkilöt pitävät yleisesti ottaen laadusta. Heitä yritetään vaikuttaa varmasti ammattimaisilla markkinointiviesteillä. Smart henkilöt myös kyseenalaistavat paljon ja he etsivät tuotteista ja palveluista hyötyjä itselleen. Heille on varmasti hankala tuottaa hyvää markkinointia ja viestintää.
Dedicated ryhmän henkilöt ovat yleisesti ottaen viisaita ja he ottavat asioista hyvin selvää. Heille kannattaa markkinoida faktoja ja tarvittaessa myös näyttää että väittämät ovat totta.
Miten vastuullisuus näkyy valitsemasi yrityksen toiminnassa ja viestinnässä?
Valitsin yrityksekseni Valmet Oyj:n. Valmetilla vastuullisuus on isossa osassa. Valmet ylläpitää nettisivuillaan erikseen osiota kestävästä kehityksestä: https://www.valmet.com/fi/kestava-kehitys/
Valmet pitää huolen, että he toimivat vastuullisesti niin tuotteiden, palveluiden ja henkilöstön osalta
Kommentit
Lähetä kommentti