Viikko 16 Tulevaisuus

                          Markkinoinnin trendit


Tutustuin Dagmarin Markkinoinnin trendit 2020 julkaisuun ja sieltä löytyi mielenkiintoisia ja ajankohtaisia trendejä.

1. Algoritmeja hyödyntävä markkinointi
2. Markkinoinnin uudelleen ajattelu ja organisointi
3. Asiakaskokemus
4. Hyvä työntekijäkokemus edellytyksenä asiakaskokemuksen onnistumiseen
5. Asiakasymmärrys
6. DTC eli Direct-to-consumer

Valitsin tarkeempaan tarkasteluun asiakaskokemuksen, koska mielestäni se on erittäin hyvä mittari yrityksen tarjoamasta palvelusta.

Asiakaskokemus käsitteenä


Asiakaskokemuksella tarkoitetaan asiakkaan kokemia tuntemuksia yrityksen palveluita tai tuotteita ostaessa tai käyttäessä. Nyky teknologian avulla asiakaskokemuksen keräämisestä on tullut paljon tarkempaa ja ainakin jossai määrin nopeampaa. Yritykset lähettäcät asiakastyytyväisyyskyselyitä melkein aina osto- tai palvelutapahtuman jälkeen. 

Automaation myötä, myös asiakaskokemus on nykyään kohdennettu yhtä asiakasta kohden useasti. Myös samanlaisia ostopäätöksiä tekeville voidaan kohdistaa samanlaista markkinointia. Asiakas voi Dagmarin mukaan vaikuttaa todella paljon siihen, että millainen hänen kokemuksensa on. Tämä perustuu käyttäjistä kerättyyn dataan ja niiden pohjalta muovattuihin asiakaskokemuksiin. 

Asiakaskokemus trendinä tulee esille useasti ja asiakastyytyväisyys on iso mittari ja esimerkiksi puskaradion voima on edelleen suuri digitalisaatiosta huolimatta. 

Valmet ja asiakaskokemus


Valmet hyödyntää asiakaskokemusta todella paljon ja kuten olen aiemmissa kirjoituksissani maininnut, on Valmetin missio tulla parhaaksi palveluntarjoaksi. Valmetin vuosikertomuksesta löytyykin asiakaskokemuksista paljon tietoa. "Valmetin asiakasportaali on Valmetin ja asiakkaiden yhteinen digitaalinen työskentelytila, jonka kehittämistä jatkoimme yhdessä
asiakkaidemme kanssa vuonna 2019. Portaalin tavoitteena on tarjota
erinomainen asiakaskokemus ja entistäkin parempaa palvelua koko
asiakaspolun ajan. Uusien palvelujen lanseeraus portaalin kautta on
lisännyt käyttäjämäärää merkittävästi. Vuonna 2020 keskitymme
tarjoamaan asiakkaille entistä enemmän sisältöä portaalin kautta.
Teollisen internetin tarjoomamme sellu-, paperi- ja energiateollisuuden asiakkaille kehittyi edelleen vahvasti. Vuoden toisella
puoliskolla painopiste siirtyi yhä vahvemmin asiakastoimituksiin.
Valmetin teollisen internetin ratkaisut yhdistävät vahvan prosessiteknologian, automaation ja palvelujen osaamisemme datalähtöisiin
ratkaisuihin, mikä parantaa asiakkaidemme tehtaiden ja laitosten
suorituskykyä konkreettisesti. Niiden tuomia parannuksia ovat
esimerkiksi käytettävyyden maksimointi, laadun optimointi, vaihtelun väheneminen, tuottavuuden paraneminen ja entistä parempi
ympäristötehokkuus. Perustimme uusia Valmet Performance Center
-keskuksia osana teollisen internetin palvelujamme. " -Valmetin vuosikertomus 2019 




Lähteet: 


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit