Viikko 19 / Henkilöbrändi ja työnantajamielikuva
Henkilöbrändillä tarkoitetaan yksittäisestä henkilöstä syntyvää mielikuvaa. Kun esimerkiksi Coca-Colalla on hyvinkin tunnettu brändi yrityksenä, niin Harry Harkimolla on tunnettu henkilöbrändi Suomessa. Henkilöbrändi syntyy tänä päivänä paljon helpommin, kiitos sosiaalisen median. Käytännössä henkilöbrändi on siis kaikkea sitä, mitä olet muiden mielessä. Se mitä teet, miltä näytät, miltä tuoksut, miten käyttäydyt jne.
Työnantajamielikuva on yritykselle erittäin tärkeä. Tällä tarkoitetaan nimensä mukaisesti mielikuvaa joka työnantajasta tulee työntekijöille tai -hakijoille. FindersSeekers sivusto on kiteyttänyt asiaa seuraavasti: "Top-työnantajat eivät ainoastaan varmista, että työntekijät hyppäävät mukaan tiimiin ja pysyvät kyydissä. He myös tekevät työtä sen eteen, että työntekijät identifioituisivat yrityksen vision ja arvojen kanssa, ja näin ollen varmistaisivat yrityksen kilpailukyvyn säilymisen pitkällä aikavälillä. Sitoutuneet työntekijät = parempi tulos." Tämä on mielestäni hyvä pointti. Olen jo oman lyhyehkön työkokemukseni perusteella huomannut, että yrityksille on todella tärkeää saada sitoutuneita työntekijöitä.
Karkea esimerkki työnantajamielikuvasta on tämä: Olet hakemassa kahteen paikkaan töihin ja saat molemmista paikoista haastattelukutsun --> katsot googlesta yrityksestä ja sen toimintatavoista, kokemuksista jne. --> Uskoisin, että jokainen valitsee mieluisemmaksi yrityksesi, sen jolla tämä mielikuva on parempi. Huonolla työnantajamielikuvalla voi olla todella isot vaikutukset esimerkiksi juurikin tuohon rekrytointiin.
Valmetin työnantajamielikuva
Tällä hetkellä Valmet ei rekrytoi kovinkaan ahkerasti ja uskon, että tämä johtuu korona tilanteesta. Valmetilla ei ole sosiaalisessa mediassa työpaikkailmoituksia lainkaan. (Instagram, Facebook, Twitter.) Valmetin kotisivuilla voi jättää avoimen hakemuksen ja paikkoja on tällä hetkellä 34. Samat työpaikat löytyvät myös duunitorista, eli heillä on varmasti yhteistyösopimus ja he käyttävät duunitoria rekrytointikanavana. LinkedInistä löytyy myös työpaikkoja, mutta huomattavasti vähemmän kuin edellä mainituista sivuista.
Miksi valita Valmet? Valmetin kuvauksen mukaan: "Kilpailukykyisten teknologioiden ja palvelujen toimittaminen on parasta osaamistamme. Jos haluat työskennellä kehityksen etulinjassa ja muovata samalla koko alaa, jatka lukemista. Kuulumme Valmetilla kärkikolmikkoon kaikilla markkinoilla, joita palvelemme – ja tulemme jatkossakin kehittämään itseämme ja toimintaamme keskittyen teknologiaan, palveluihin, kestävään kehitykseen, paikalliseen läsnäoloon ja työntekijöihimme." Valmet pystyy tarjoamaan dynaamisen ja monimuotoisen työyhteisön, johon kuuluu yli 13 000 henkilöä maailmanlaajuisesti. Valmetilla vapaita työpaikkoja löytyy ympäri maailman ja esimerkiksi Shanghaihin haetaan useita rooleja. Esimerkiksi service engineer ja project engineer ovat paikkoja joihin etsitään tekijöitä.
Mielestäni Valmetilla on ihan hyvä työnantajamielikuva, mutta heidän rekrytointinsa on suhteellisen heikkoa, joka tietysti voi johtua tästä tilanteesta. Mielestäni heidän kannattaisi hyödyntää sosiaalista mediaa, koska nykyään ne ovat niin isoja kanavia, että jopa puolivahingossa voi työpaikkailmoitus löytää huippuluokan tekijän.
Työnantajamielikuvan ja henkilöbrändin merkitys liiketoiminnalle
Liiketoiminnan kannalta työnantajamielikuva on erittäin tärkeä. Jos onnistut saamaan parhaimmat tekijät tarjoamiltasi osa-alueilta. Antaa tämä jo pelkästää erittäin hyvän kilpailuvaltin. Myös sijoittajat saattavat katsoa hyvin tarkkaan, että miten yritys hoitaa työntekijäasiat. Henkilöbrändillä ei mielestäni ole niin isoa osaa liiketoiminnan kannalta, mutta jos yrityksessä on sellaisia henkilöitä, joilla on vahva henkilöbrändi, voi se auttaa myös esimerkiksi rekrytoinneissa tai jopa isojen tilauksien loppuun saattamisessa.
Lähteet:
Kommentit
Lähetä kommentti